Instytut Informatyki
SMiW - projekt
Zaprojektowanie i wykonanie urządzenia cyfrowego lub cyfrowo-analogowego według następujących etapów:
· Przygotowanie założeń funkcjonalnych urządzenia. Specyfikacja ta powinna być oddana w terminie maksymalnie jednego tygodnia od początku zajęć, w formie Karty projektu (według szablonu)
· Opracowanie schematu elektronicznego urządzenia i listy niezbędnych elementów do jego montażu,
· Opracowanie schematu płytki drukowanej,
· Montaż i uruchomienie urządzenia,
· Wykonanie i oddanie dokumentacji działającego urządzenia.
· Przygotowanie i przedstawienie prezentacji oraz dyskusja nad prezentacjami innych studentów. (Prezentacja powinna być przygotowana w programie Power Point lub w podobny sposób. Czas trwania prezentacji wraz z dyskusja powinien zająć około 15 minut)
1. Układ powinien być oryginalnym autorskim opracowaniem.
Pomysł na urządzenie
nie musi być oryginalny, autorskie musi być rozwiązanie.
2. Urządzenie powinno być zbudowane w oparciu o technikę cyfrową lub cyfrowo-analogową i być odpowiednio zaawansowane technicznie.
Stopień komplikacji
układu określa prowadzący wspólnie z wykonawcą. Urządzenie może, ale nie musi,
być zbudowane na bazie dowolnego mikroprocesora. Należy uważać, aby nie
działanie części analogowej lub mechanicznej układu, nie uniemożliwiło
demonstracji działania części cyfrowej.
3. Działające urządzenie powinno być możliwe do zademonstrowania prowadzącemu przedmiot w terminie do końca semestru.
Działający układ
musi być możliwy do zademonstrowania na uczelni. Jeśli wykorzystuje on
nietypowy sprzęt (np. keyboard muzyczny) student musi być w stanie go
przynieść, lub zasymulować w inny sposób wszystkie jego funkcje. Wyjątkiem są
urządzenia montowane w samochodzie, wówczas demonstracja może się odbyć na
parkingu pod wydziałem. Należy mieć na uwadze, że wnoszenie większego sprzętu
elektronicznego należy zgłaszać portierowi na wydziale i
wpisywać do odpowiedniego zeszytu na portierni.
4. Urządzenie nie musi być użyteczne ani też uzasadnione ekonomicznie.
Merytorycznym celem
zajęć nie jest tworzenie sprzedawalnych urządzeń a jedynie wykazanie się
odpowiednio zaawansowaną wiedzą inżynierską, chociaż wszystkie urządzenia,
które będą wykorzystane praktycznie po zakończeniu zajęć są bardzo mile
widziane. Przykładem urządzenia zaawansowanego inżyniersko a nieużytecznego i
nieuzasadnionego ekonomicznie może być skonstruowanie mechanicznej myszki
komputerowej (bez użycia układów specjalizowanych).
5. Montaż układu może być zrealizowany na trzy sposoby:
· na płytce uniwersalnej,
· na samodzielnie zaprojektowanej i wykonanej płytce PCB,
· na samodzielnie zaprojektowanej płytce PCB, a wykonanej przez specjalizowaną firmę.
Zasadniczo projekt
może być zmontowany w dowolny sposób jednak wykonanie płytki PCB (nawet w
warunkach amatorskich) upraszcza uruchamianie i jest bardzo kształcące. Montaż
na płytce PCB jest wskazany, w przypadku układów scalonych wykonanych w
obudowach do montażu powierzchniowego.
6. Układ nie musi posiadać obudowy.
aczkolwiek estetyczne wykonanie robi dobre wrażenie na
koleżankach i kolegach. Jeżeli układ jest w obudowie,,
to w czasie demonstracji projektu musi być ona możliwa do otwarcia.
7. Układ może być zasilany napięciem o maksymalnej wartości 24V. W celu pozyskania takiego napięcia z napięcia sieci 230V możliwe jest użycie zasilaczy znajdujących się w laboratoriach bądź własnych, nieuszkodzonych zasilaczy fabrycznych o ochronności minimum IP20.
Oczywiście chodzi
wyłącznie o bezpieczeństwo. Jeśli układ ma sterować np
grzejnikiem to w układzie należy zastosować przekaźnik z równolegle dołączoną
diodą świecącą. Styki przekaźnika nie mogą mieć doprowadzonego napięcia 230V. W
czasie oddawania projektu wystarczającą oznaką działania będzie stukanie
przekaźnika i świecenie się diody.
1. Obecność na wszystkich zajęciach i aktywny udział w dyskusjach.
2. Autorskie opracowanie teoretyczne projektu
Przedstawienie
projektu pożyczonego w akademiku od studentów lat wyższych, wykorzystanie
gotowego schematu z gazety, Internetu, czy też zmontowanie zakupionego kitu nie
spełnia warunków zaliczenia.
3. Demonstracja działającego, zgodnie z Kartą projektu, urządzenia. W czasie prezentacji należy posiadać PAPIEROWĄ AKTUALNĄ wersje schematu.
Urządzenie musi działać zgodnie z założeniami,
przedstawionymi i zaakceptowanymi przez prowadzącego na początku semestru.
W przypadku urządzeń trochę niedziałających, do prowadzącego należy decyzja,
odnośnie zaliczenia projektu. W trakcie semestru za zgodą prowadzącego możliwe jest dokonanie zmiany lub modyfikacji
tematu. Jedyną formą zmiany czy modyfikacji tematu jest forma pisemna, poprzez
złożenie nowej, zaakceptowanej przez
prowadzącego Karty projektu.
4. Przedstawienie (w czasie zajęć przewidzianych harmonogramem) prezentacji ocenionej pozytywnie przez prowadzącego.
Z definicji, część
prezentacji nie będzie dotyczyła w pełni ukończonych projektów, jednak nie mogą
być one jedynie przedstawieniem tematu projektu z końcowym wnioskiem "a
teraz pracuję nad projektem układu" (częste przypadki). Prezentacje
rozpoczynają się w okolicach połowy semestru! Prezentacja jest oceniana
binarnie. Na ogół prezentacje są oceniane przez prowadzących pozytywnie, jednak
najnowsza historia zna przypadki urlopów dziekańskich będących skutkiem
prezentacji o żenująco niskim poziomie.
5. Oddanie kompletnej dokumentacji w formie elektronicznej, zgodnej z podanymi wytycznymi.
6. Poprawne odpowiedzi na pytania prowadzącego w czasie oddawania projektu.
Zasadniczo w
przypadku studentów, których postępy były łatwo dostrzegalne w czasie
cotygodniowych zajęć zdawania projektu nie stosuje się. Jeśli prowadzący ma
jakiekolwiek wątpliwości dotyczące autorstwa lub samodzielnego wykonania
układu, może to zweryfikować zadając szczegółowe pytania.
1. Projekt samodzielnie zaproponowany, finansowany jest przez studenta w całości i pozostaje jego własnością.
Koszt większości projektów wynosi około 50 … 100
PLN. Nawet, jeśli wydaje się to dużo, to wkład pracy ma większą wartość. Należy
mieć na uwadze, że koszt niektórych ambitnych projektów, wymagających
nietypowych lub specjalizowanych układów może być znacznie wyższy.
2. Temat zaproponowany przez prowadzącego może być realizowany na koszt uczelni i po zakończeniu pracy pozostaje własnością uczelni. W takim wypadku wszelkie zakupy elementów muszą być konsultowane z prowadzącym PRZED ZAKUPEM. Uruchamianie i montaż takiego projektu powinno odbywać się w czasie zajęć, w przeciwnym wypadku student ponosi wyłączną odpowiedzialność finansową za uszkodzone elementy.
1. Studentom, którzy nie zaproponują swoich tematów projektów w wymaganym terminie, zostaną one przydzielone przez prowadzącego.
2.
W czasie semestru w ramach zajęć studenci prezentują
postępy w swoich pracach, dokonują montażu i uruchamiania układu, korzystając z
dostępnej, na wydziale w zakładzie ZMiTAC, bazy
sprzętowo-programowej tj. lutownic, rozlutownic,
programatorów, oscyloskopów, zasilaczy. Wypożyczenie
niezbędnego sprzętu dokonuje prowadzący przedmiot na podstawie aktualnej
legitymacji studenckiej.
3. Konsultacje schematów z prowadzącym odbywają się wyłącznie w oparciu o ich aktualne PAPIEROWE wersje.
4. Uruchamianie układów w laboratoriach, również dopuszczalne jest jedynie dla osób posiadających aktualną PAPIEROWĄ wersję schematu.
5. Na jednych zajęciach może odbyć się co najwyżej sześć prezentacji. Przygotowanie harmonogramu prezentacji jest sprawą studentów i prowadzący nie ingeruje w niego.
Każdy student musi
bezwarunkowo przedstawić prezentację podczas zajęć. Proszę zwrócić uwagę, że
nie sporządzenie harmonogramu może spowodować, iż wszyscy będą chcieli
przedstawić prezentacje na ostatnich zajęciach. Ostatnie spotkanie przeznaczone
jest na prezentacje, które nie odbyły się w wyznaczonym terminie, z przyczyn
losowych.
6. Uruchomiony i gotowy układ może zostać zademonstrowany w czasie dowolnych zajęć. Osoba demonstrująca układ musi przy tym wyraźnie zaznaczyć, że jest to jego ostateczna wersja i zadbać, aby prowadzący wpisał ocenę do Karty projektu. Otrzymanie oceny za układ i przedstawienie prezentacji nie zwalnia studenta z dalszego uczestnictwa w zajęciach.