Regulamin laboratorium TUC

Cel laboratorium

Celem laboratorium jest zaznajomienie się studentów z działaniem rzeczywistych układów cyfrowych, poznanych dotychczas w formie teoretycznej w ramach przedmiotu TUC.

Organizacja zajęć

Zajęcia laboratoryjne odbywają się według planu zajęć oraz szczegółowego harmonogramu, całą grupą dziekańską w jednym terminie w salach 320 i 613. Grupa podzielona jest na równoliczne (lub ±1 osoba) sekcje, których liczba ustalana jest podczas wprowadzenia na pierwszych zajęciach w semestrze. W czasie zajęć sekcje dzielone są dynamicznie przez prowadzących na podsekcje. W czasie semestru odbywają się dwie serie ćwiczeń, oraz zajęcia które mogą być przeznaczone na zaliczanie, odrabianie, poprawianie. Terminy i tematyka zajęć podane są w harmonogramie. Harmonogram może zmieniać się wskutek zdarzeń nieprzewidzianych. Organizacja ta może ulec zmianie po ustaleniach z prowadzącymi.

Tematyka zajęć i literatura

Tematyka omawiana i realizowana podczas poszczególnych ćwiczeń określonych w harmonogramie odwołuje się do literatury podstawowej jaką jest skrypt:

[1] Praca zbiorowa pod redakcją Henryka Małysiaka "Teoria Automatów Cyfrowych - Laboratorium", Wydawnictwo Politechniki Śląskiej (wydanie z 2000 roku lub późniejsze).

 

Nr ćw.

Tematyka ćwiczeń

Wymagany zakres*:

Sala

ćw. 1

Kombinacyjne automaty cyfrowe (Układy sterowania, konwertery kodów, układy z zależnościami czasowymi)

[1] str.: 7-40, 167- 196

320

ćw. 3

Elementarne automaty sekwencyjne

[1] str.: 41-62

320

ćw. 4

Asynchroniczne automaty sekwencyjne

[1] str.: 63-101

613

ćw. 5

Synchroniczne automaty sekwencyjne

[1] str.: 102-129

613

ćw. 6

Wybrane układy arytmetyczne

[1] str.: l30-148

613

ćw. 7

Dynamika układów cyfrowych

[1] str.: l49-166

613

ćw. 9 i 10

Rejestry i liczniki

[1] str.: l97-213

613

 

 

[1] str.: 214-237

 

ćw. 11

Komutatory (Multipleksery i demultipleksery)

[1] str.: 238-278

320

ćw. 12

Elementy komputerowo wspomaganego projektowania automatów cyfrowych

 

320

ćw. 14

Mikroprogramowane sekwencyjne automaty cyfrowe

[1] str.: 309-336

320

*numeracja stron jest orientacyjna – zależna od wydania

Literatura uzupełniająca:

[2]   Kamionka-Mikuła H., Małysiak H., Pochopień B.: „Synteza i analiza układów cyfrowych i mikroprocesorowych” wydanie 5 uzupełnione, Wydawnictwo PKJS 2011

[3]   Pochopień B.: „Arytmetyka systemów cyfrowych”, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2003

[4]   Kamionka-Mikuła H., Małysiak H., Pochopień B.: „Praktyczna teoria układów cyfrowych”, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2011

Warunki zaliczenia

Do wykonywania ćwiczeń w laboratorium mogą być dopuszczeni studenci spełniający warunki określone regulaminem studiów. Warunkiem przystąpienia do zajęć jest pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z „Regulaminem Laboratorium TUC” oraz „Regulaminem BHP i ochrony przeciwpożarowej”.

 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie każdego ćwiczenia w ramach harmonogramu, do czego z kolei niezbędne jest:

1.    Przygotowanie do zajęć. Warunkiem dopuszczenia studenta do wykonywania ćwiczenia jest wykazanie się znajomością problematyki ćwiczenia w zakresie określonym przez wiadomości podane na wykładzie i ćwiczeniach oraz materiały pomocnicze (skrypt), w tym zadań umieszczonych w programie ćwiczenia w skrypcie. Studenci są zobowiązani do przyniesienia rozwiązań zadań (do wglądu) ze skryptu w postaci własnoręcznie sporządzonych notatek (w tradycyjnej formie pisemnej). Na podstawie tych notatek musi być możliwe natychmiastowe przystąpienie do montowania każdego z zaprojektowanych układów w ramach każdej wydzielonej podsekcji. Osoby bez notatek oraz u których stan wiedzy nie pozwala na aktywne uczestnictwo w zajęciach nie będą dopuszczone do zajęć, co jest równoważne nieobecności.

2.    Obecność na ćwiczeniu. Obecność na wszystkich ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności z jakiegokolwiek powodu musi nastąpić odrobienie zaległości w ramach tej samej serii ćwiczeń, w terminie ustalonym z prowadzącym ćwiczenie. Termin odrabiania ćwiczenia musi zostać uzgodniony z prowadzącym przed lub w czasie pierwszych zajęć po okresie nieobecności. Zgodę na odrabianie prowadzący może uzależnić od usprawiedliwienia nieobecności.

3.    Wykonanie powierzonych zadań. Po wykonaniu każdego etapu ćwiczenia należy uzyskane wyniki zaprezentować prowadzącemu w celu sprawdzenia i potwierdzenia realizacji zadań. W przypadku zadań nie wykonanych w całości, do prowadzącego należy ocena czy kwalifikują się one do zaliczenia.

4.    Oddanie pozytywnie ocenionego sprawozdania. Z każdego wykonanego ćwiczenia należy opracować sprawozdanie. Każdy student wykonuje swoje sprawozdanie, jednak dopuszczalne jest wykonywanie danego sprawozdania w więcej osób (maksymalnie cała sekcja). W przypadku wykonywania sprawozdania w kilka osób, zdarzenia losowe uniemożliwiające wykonanie i oddanie sprawozdania w terminie (np. choroba) usprawiedliwiają brak sprawozdania wyłącznie u osoby, której zdarzenie to dotyczy. Drobne awarie Internetu na kilka godzin przez zajęciami nie stanowią usprawiedliwienia braku sprawozdania. Sprawozdanie w każdym przypadku powinno zawierać wszystkie zadania wykonane podczas ćwiczenia przez studentów, których nazwiska znajdują się na stronie tytułowej i elementy określone przez prowadzącego dane ćwiczenie. Sprawozdanie powinno być opracowane z wykorzystaniem edytora tekstu i jako dokument elektroniczny w formacie PDF (chyba, że prowadzący ćwiczenie poda inaczej), bez stosowania kompresji przesłane do osoby prowadzącej ćwiczenie, poprzez bazę ZMITAC. Wzorzec i szablon strony tytułowej dostępne są na stronie ZMITAC. Sprawozdanie z ćwiczenia powinno być przesłane przed przystąpieniem do następnego ćwiczenia. W przypadku braku sprawozdania wystawiana jest ocena niedostateczna z danego ćwiczenia i termin oddania sprawozdania przedłużany jest do następnych zajęć. Jeżeli sprawozdanie nie zostanie oddane w przedłużonym terminie, oznacza to niedopuszczenie do wykonywania ćwiczenia i może spowodować brak zaliczenia laboratorium. Jeżeli sprawozdanie zawiera błędy lub braki, nie zostaje zaliczone i następuje zwrócenie przez prowadzącego do poprawy. W takim przypadku prowadzący ćwiczenie w uwagach do zwrotu podaje, które elementy należy poprawić lub uzupełnić. W szczególnych przypadkach prowadzący może zażądać wersji papierowej sprawozdania w celu naniesienia uwag, i/lub osobistej wizyty sekcji w celu dyskusji. Po skorygowaniu, sprawozdanie należy ponownie przesłać w postaci elektronicznej do prowadzącego w przeciągu tygodnia. Proces zwrotów i poprawek może obejmować wiele iteracji i kończy się w momencie zaliczenia sprawozdania przez prowadzącego lub rezygnacji studenta (studentów) z uzyskania zaliczenia. O precyzyjny zakres zawartości sprawozdania należy zawsze pytać prowadzącego po wykonaniu ćwiczenia. Sprawozdanie ma być pracą oryginalną. Możliwe jest umieszczanie w nim elementów nie swojego autorstwa (jeśli nie umniejsza to wartości merytorycznej pracy) pod warunkiem wyraźnego podania źródła zapożyczenia (pominąć należy oczywiście podawanie źródła treści zadań). Sprawozdania będące plagiatami będą ocenione negatywnie, a ich twórcy będą podlegać przewidzianym regulaminem studiów postępowaniom dyscyplinarnym.

5.    Otrzymanie z każdego ćwiczenia przynajmniej jednej oceny pozytywnej. Ocenę uzyskuje się w ramach przeprowadzonych sprawdzianów (w terminach przewidzianych harmonogramem). Prowadzący może również wystawić ocenę na podstawie zaangażowania sekcji bądź konkretnych osób w wykonywanie ćwiczenia, przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości w czasie laboratorium, lub na podstawie sprawozdania. Z każdego ćwiczenia student może otrzymać maksymalnie trzy oceny. Osoby, które są usatysfakcjonowane uzyskanymi ocenami, nie uczestniczą w pisaniu odpowiednich zadań na sprawdzianach (włącznie z nieobecnością na sprawdzianie gdy dotyczy to wszystkich ocen).

 

Sprawozdanie

Celem sprawozdania jest udokumentowanie zrealizowanego ćwiczenia laboratoryjnego. Sprawozdanie może zawierać wstęp teoretyczny, jednakże jest to element nieobowiązkowy, podnoszący wartość merytoryczną tylko w przypadku zamieszczenia własnych, oryginalnych i ciekawych rozważań ściśle związanych z tematem zadań do rozwiązania.

Sprawozdanie musi zawierać:

1.      Stronę tytułową, kompletną i przygotowaną ze zrozumieniem zgodnie z szablonem.

2.      Treści zadań, podane w całości, w sposób formalny i jednoznaczny.

3.      Wszystkie etapy pośrednie wypracowywania rozwiązania, jakie miały miejsce, wraz z odpowiednimi komentarzami.

4.      Prezentację uzyskanego rozwiązania. Układy logiczne powinny być przedstawione w postaci schematów ideowych narysowanych zgodnie z zasadami sztuki (schemat nie może być wygenerowany za pomocą programu, w którym zamiast symboliki stosowane jest bardziej artystyczne przedstawienie elementów). Na schemacie mogą znaleźć się wyłącznie elementy, które były faktycznie używane i wszystkie wejścia i wyjścia tych elementów powinny być odpowiednio oznaczone.

5.      Informacje o realizacji odnoszące się do procesu uruchamiania, testowania, i ostatecznego działania (lub niedziałania) układu.

6.      Wnioski i uwagi końcowe. Wskazane jest przedstawienia nieudanych prób, z których wyciągnięto wnioski umożliwiające poprawne rozwiązanie problemu.

Sprawozdanie nie może zawierać:

1.      Jakichkolwiek fragmentów (w tym również rysunków) cudzego autorstwa, niezależnie czy zostały one skopiowane ze stron wymagających logowania, skanowanych z oficjalnych podręczników, itp. Wszelkie zapożyczenia muszą mieć precyzyjnie podane źródło – w przeciwnym przypadku stanowią w świetle prawa kradzież własności intelektualnych.

2.      Rozwiązań innych zadań niż te, które były do rozwiązania na zajęciach. Wyjątek stanowią zadania dodatkowe, które prowadzący może zadać do późniejszego rozwiązania.

3.      Rozwiązań zadań w inny sposób niż narzucony na zajęciach.

4.      Korespondencji z prowadzącym, komentarzy do zwrotów itp.

Sprawozdanie powinno być napisane poprawnym językiem zgodnym z językiem studiów (dotyczy to również komentarzy) i obejmować przynajmniej 2 strony, co wynika z faktu, że strona tytułowa jest narzucona i oprócz odpowiednio wypełnionego szablonu nie może znajdować się na niej nic więcej. Ze względu na to, że sprawozdania mają wyłącznie formę elektroniczną nie jest określona maksymalna liczba stron, jednak sprawozdania o wyraźnie sztucznie zwiększonej objętości będą zwracane. Ponadto w przypadku plików o dużym rozmiarze może wystąpić problem z ich przesłaniem poprzez system obsługi. Pomimo formy elektronicznej sprawozdanie musi być gotowe do wydruku na kartkach A4. Sprawozdań nie należy próbować oddawać za pomocą poczty elektronicznej. Powyższy, rozszerzony opis znajduje się na stronie http://patrzuwa.ga.

Ocena końcowa

Ocena z każdego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych w ramach tego ćwiczenia. Końcowa ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z każdego ćwiczenia. W przypadku gdy średnia ta jest mniejsza od 3, a zostały spełnione wszystkie warunki zaliczenia, ocena końcowa to 3,0.

Przepisywanie ocen z lat poprzednich, zarówno z całego przedmiotu jak i pojedynczych ćwiczeń, możliwe jest wyłącznie po uzgodnieniu tego z kierownikiem laboratorium.  Uzgodnień takich należy dokonać bezwarunkowo przed pierwszymi zajęciami merytorycznymi w semestrze.

Ewidencja zajęć

Wszelka ewidencja (poza tradycyjną papierową formą oświadczenia o zapoznaniu się z regulaminami) prowadzona jest w formie elektronicznej w bazie ZMITAC: https://157.158.56.13/baza/st_login.html (wejście również przez http://157.158.56.13 -> TUC i ASC -> Baza – oceny). Znajdują się tam: harmonogram zajęć, obecności, oceny, statusy sprawozdań, ogłoszenia. Zwrotnie studenci wysyłają za jej pośrednictwem sprawozdania (absolutnie nie należy wysyłać sprawozdań pocztą elektroniczną) oraz dokonują zapisów na zaliczenia/egzaminy (jeśli jest to wymagane).

Studenci zobowiązani są do czytania zamieszczanych w bazie ogłoszeń, sprawdzania statusów sprawozdań, itp. Wszelkie niespójności zamieszczonych tam danych należy natychmiast zgłaszać prowadzącym.

Ustalenia porządkowe

W przypadku złamania któregokolwiek z punktów regulaminu, jeżeli student nie zgadza się z decyzją prowadzącego, może w formie pisemnej zwrócić się do kierownika laboratorium. Ostateczna decyzja jest podejmowana przez kierownika po rozpatrzeniu wszelkich wyjaśnień i z uwzględnieniem ogólnego nastawienia studenta do zajęć.

W przypadkach nie objętych niniejszym regulaminem decyduje kierownik laboratorium. Wszelkie decyzje doraźne nie stają się regułami, na które można powoływać się w przyszłości.


Regulamin BHP i ochrony przeciwpożarowej

 

1.        Wstęp do laboratorium i rozpoczęcie zajęć jest możliwe dopiero po uzyskaniu zgody prowadzącego zajęcia.

2.        W laboratorium mogą przebywać jedynie studenci odbywający zajęcia dydaktyczne, osoby bezpośrednio związane z realizacją pracy dyplomowej, projektu, tematu koła naukowego, oraz inne osoby upoważnione przez prowadzącego zajęcia.

3.        Podczas zajęć laboratoryjnych studenci zobowiązani są do przestrzegania wzorowego porządku. Za sprzęt uszkodzony lub zagubiony w trakcie wykonywania ćwiczeń odpowiada sprawca szkody, jego sekcja lub grupa.

4.        Włącza i wyłącza urządzenia laboratoryjne prowadzący ćwiczenia.

5.        W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek przesłanek co do nieprawidłowej pracy urządzeń elektrycznych, w szczególności mogących stwarzać zagrożenie, należy o tym fakcie niezwłocznie powiadomić prowadzącego zajęcia.

6.        Laboratorium należy pozostawić w stanie, w jakim się je zastało.

7.        Niedozwolone jest wynoszenie jakiegokolwiek sprzętu lub innych materiałów z laboratorium, oraz przekładanie elementów pomiędzy modułami na stanowiskach bez zgody opiekuna laboratorium.

8.        W laboratorium zabrania się palenia papierosów, spożywania posiłków.

9.        Wszelkie elementy ubrania wierzchniego (kurtki, płaszcze, czapki, szaliki, rękawiczki, parasole, itp.) należy albo zostawić w szatni, albo założyć na siebie. Nie wolno ich układać ani wieszać na parapetach, blatach, stolikach, czy oparciach krzeseł.

10.    Zabrania się dokonywania jakichkolwiek manipulacji przy sprzęcie wykraczającym poza program ćwiczenia, bez wiedzy i zgody prowadzącego ćwiczenia.

11.    W czasie ćwiczenia należy przebywać przy stanowisku laboratoryjnym. Wyjście należy zgłosić prowadzącemu ćwiczenie.

12.    Każdy wypadek należy bezwzględnie zgłosić prowadzącemu zajęcia.